سرفصل دوره های آموزشی متره و برآورد و نظام جامع برنامه ریزی و کنترل پروژه ، پروژه های عمرانی و ساختمانی :
پایه و اساس هر برنامه ریزی صحیح و اصولی ، داشتن اطلاعات کافی و شناخت کامل از موضوع می باشد . اجرای پروژه های ساختمانی نیز در دنیای امروز از این قاعده مستثنی نبوده و موفقیت در اجرای هر پروژه ، مطالعات کامل و برنامه ریزی منظم را در پی خواهد داشت .
مبحث متره و براورد در کارهای عمرانی و ساختمانی ، ابزاری در جهت تولید اطلاعات و شناخت به منظور برنامه ریزی و کنترل پروژه محسوب می گردد .
دوره های مقدماتی
1- کلیات و تعاریف (متره - مترور - برآورد - فهرست بهاء)
2- صورت وضعیت - ضرایب پیمان
3- متره و برآورد در چرخه پروژه های عمرانی
4- امور پیمانکاری و کارگاهی
5- مناقصه
6- تاخیرات مالی در پروژه ها
7- تدریس بوسیله انجام پروژه نمونه
دوره های تکمیلی
7- نکات مهم در متره و ریزمتره و آشنایی با فهرست بها
8- اصول متره و ریزمتره عملیاتی بوسیله فهرست بها
9- اصول لیستوفر نویسی و کارهای آرماتوربندی
10- اصول متره پروژه های اسکلت فلزی
11- اصول متره پروژه های بتنی
12- اشنایی با اصول و کلیات فهرست بها
13- پروژه نمونه متره و برآورد بوسیله فهرست بهای ابنیه
14- نحوه تهیه و تنظیم تعدیل
با توجه به درجه اهمیت این سیستم و نیز حساسیتهای کارفرمایان پروژه های عمرانی در خصوص نظام جامع برنامه ریزی اقتصادی و کنترل پروژه، اهم سرفصلهای دوره های آموزشی نظام جامع برنامه ریزی اقتصادی و کنترل پروژه ، به شرح زیر اعلام می گردد:
دوره های مقدماتی :
1- تهیه و تدوین روش اجرای پروژه. به نحوی که واحد برنامه ریزی کنترل پروژه در قالب این مدرک با همکاری تیم های کاری مستقر در کارگاه پروژه و واحد مهندسی اقدام به تعیین روش اجرای پروژه نموده تا بر اساس آن قادر گردد تا برنامه زمانبندی قابل استنادی را تهیه و تدوین نماید.
2- تهیه و تدوین ساختار سازمانی پروژه (OBS= Organizational Breakdown Structure) این ساختار باید در بر گیرنده کلیه واحدهای سازمانی درگیر با فعالیتهای موضوع قرارداد در داخل سازمان کارفرما باشد. لذا واحد برنامه ریزی کنترل پروژه موظف است یک چارت سازمانی مجزا که در آن زیربخشها و افراد تخصیص یافته به آنها مشخص است، به کارفرما تسلیم نماید. بدیهی است در این نمودار سازمانی جایگاه واحد برنامه ریزی و کنترل پروژه و تعاملات سازمانی آن با سایر واحدهای سازمانی مشخص می گردد.
3- تهیه و تدوین ساختار شکست کار پروژه (WBS= Work Breakdown Structure) و به تصویب رساندن آن توسط کارفرما یا نماینده قانونی وی. واحد برنامه ریزی کنترل پروژه باید طی مدت زمانیکه کارفرما تعیین می نماید سطوح و لایه های زیرین WBS را تا سطحی از جزئیات که جهت تهیه و تدوین یک زمانبندی موثر و قابل استناد ضروری است تهیه و به تایید کارفرما برساند.
4- تعیین مشخصات بسته های کاری (Work Package) و نیز تهیه فهرست فعالیت های پروژه بطوریکه محدوده پروژه بطور کامل و جامع تبیین گردد.
5- تعیین ارزش وزنی فعالیت ها منطبق بر خواسته های قراردادی و نقطه نظرات کارفرما، واحد برنامه ریزی کنترل پروژه موظف است جدول ارزش گذاری و اوزان (Weight Factors)فعالیت های پروژه را بهمراه نحوه محاسبه آن جهت اطلاع و تایید کارفرما ارائه نماید.
6- تعیین شبکه پیش نیازی (Network Diagram) فعالیت های پروژه و تعیین تقدم و تاخر انجام فعالیت ها و وابستگی میان آنها
7- استخراج و برآورد مدت زمان انجام هر فعالیت پیش بینی و برآورد درصد پیشرفت ریالی ماهیانه پروژه در طول مدت قرارداد به تفکیک فعالیت های اصلی و براساس زمانبندی پروژه
8- برنامه ریزی ریسک های پروژه در سطوح اصلی WBS پروژه و نیز کنترل ، تحلیل و پایش مداوم آنها در مسیر اجرای پروژه
9- تهیه، تدوین و تصویب زمانبندی تفصیلی پروژه براساس محدودیت ها و تقویم های کاری (در قالب شبکه CPM همراه با تخصیص منابع کلیدی)
10- شناسایی و تعیین مسیر بحرانی (Critical Path) پروژه
دوره های تکمیلی و آموزشگاهی :
11- تهیه و ایجاد برنامه زمانبندی مبنا (هدف) و ارائه منحنی S برنامه ای (S-Curve) جهت تایید و تصویب کارفرما
12- تهیه فرمت های استاندارد برای یکسان سازی گزارشات پیشرفت و وضعیت پیمانکاران جزء براساس فرمت گزارش دهی تعریف شده توسط واحد برنامه ریزی کنترل پروژه.
13- تهیه، تدوین و ارائه گزارشات پیشرفت وضعیت پروژه بصورت روزانه ، هفتگی و ماهیانه
14- تعیین گلوگاههای کلیدی پروژه و پیش بینی مشکلات و موانع اجرایی پروژه طی دوره آتی گزارشدهی
15- محاسبه شاخص ها و واریانس های زمانبندی پروژه (نسبت زمانبندی بروز شده با برنامه زمانبندی مبنا) و تحلیل آنها
16- اعمال اقدامات اصلاحی در برنامه زمانبندی مصوب براساس درخواست تغییرات از سوی کارفرما و تهیه زمانبندی تجدید نظر شده و نیز منحنی S مرتبط با آن
17- ارائه یک نسخه از برنامه زمانبندی پیمانکاران جزء به کارفرما و حصول اطمینان از تطابق آن با برنامه زمانبندی اصلی پروژه
18- ارائه گزارشات دوره ای و موردی به صورت تحلیلی از وضعیت فنی، زمانی و منابع پیمانکاران جزء بنا به درخواست کارفرما
19- ارائه هشدارهای لازم با توجه به عملکرد مشاهده شده از پیمانکاران جزء و تعیین تاثیر آن روی عملکرد کل پروژه
20- شرکت در جلسات هماهنگی و هدایتی در خصوص برنامه ریزی و کنترل پروژه بنا به درخواست کارفرما
21- هماهنگی و همکاری کامل با نماینده برنامه ریزی و کنترل پروژه کارفرما جهت ارائه اطلاعات درخواستی